Thomas Rieger

Sport Management

Publication List
Monographs

Middelkamp, J. & Rieger, T. (2013). EHFA's Retention Report 2013. A comprehensive understanding of member retention in fitness clubs. Nijmegen: Black Box Publishers.

Rieger, T. (2007).
Qualitätsmanagement der Gesundheitsförderung bei kommerziellen Fitnesssportanbietern – Voraussetzungen und Barrieren einer Implementierung. Hamburg: Dr. Kovac.

Rieger, T. (2003).
Gesundheitsförderung durch sportliche Aktivität – eine Analyse der Potenziale und Perspektiven des Gesundheitssports. Hamburg: Diplomica.

Rieger, T. (2000).
Die Analyse der Kundenzufriedenheit in der Fitnessbranche. Hamburg: Diplomica.

Edited Volumes

Rieger, T., Jones, B. & Jimenez, A. (2016). EuropeActive's Essentials for Personal Trainers. Champaign, IL: Human Kinetics.

Rieger, T., Naclerio, F., Jimenez, A. & Moody, J. (2015).
Europe Active’s Foundations for Exercise Professionals. Champaign, IL: Human Kinetics.

Santos-Rocha, R., Rieger, T. & Jimenez, A. (2015).
Europe Actives Essentials for Fitness Instructors. Champaign, IL: Human Kinetics.

Chapters in Edited Volumes

Andersen, C., Rieger, T. & Andersen, L.L. (2016). Exercise Planning and Programming. In T. Rieger, B. Jones & A. Jimenez (Eds.). EuropeActive's Essentials for Personal Trainers. Champaign, IL: Human Kinetics.

Filingeri, D. & Rieger, T. (2016). Planning a Personal Training Session. In T. Rieger, B. Jones & A. Jimenez (Eds.).
EuropeActive's Essentials for Personal Trainers. Champaign, IL: Human Kinetics.

Rieger, T. & Batrakoulis, A. (2016). Innovations in Fitness Education: The European Approach of Standards Development for Specialist Occupations. In J. Middelkamp & H. Rutgers (Eds.),
EuropeActive’s Growing the Fitness Sector through Innovation (pp. 149-163). Nijmegen: Blackbox Publishers.

Rieger, T. (2015). Customer Service. In R. Santos-Rocha, T. Rieger & A. Jimenez (Eds.),
EuropeActive's Essentials for Fitness Instructors. Champaign, IL: Human Kinetics.

Rieger, T. (2015). Customer service and communication to support motivation and behaviour change. In J. Middelkamp (Ed.),
EuropeActive’s Essentials of Motivation & Behaviour Change for Fitness, Health & Sport Professionals (pp. 168-181). Nijmegen: Blackbox Publishers.

Middelkamp, J., Jiménez, A. & Rieger, T. (2015). Setting the scene. In J. Middelkamp (Ed.),
EuropeActive’s Essentials of Motivation & Behaviour Change for Fitness, Health & Sport Professionals (pp. 16-33). Nijmegen: Blackbox Publishers.

Rieger, T. (2014). Balancing the Marketing Focus in Fitness Clubs: External/Internal. In European Health & Fitness Association (Ed.),
The Future of Health & Fitness. A Plan for Getting Europe Active by 2025 (pp. 170-173). Nijmegen: Black Box Publishers.

Rieger, T. (2014). Overview of Occupational Descriptors. In European Health & Fitness Association (Ed.),
The Future of Health & Fitness. A Plan for Getting Europe Active by 2025 (pp. 174-179). Nijmegen: Black Box Publishers.

Rieger, T. (2013). Sustainability and Health Tourism. In I. Jenkins & R. Schröder (Eds.),
Sustainability in Tourism. A multidisciplinary approach (pp. 53-68). Wiesbaden: Gabler.

Rieger, T. (2011). Individueller Sportkonsum - Potenziale und Perspektiven der Individualisierung im Freizeitsport. In R. Freericks & D. Brinkmann (Eds.),
Zukunftsfähige Freizeit. Analysen - Perspektiven - Projekte (pp. 107-120). Tagungsband des 1. Bremer Freizeitkongress 2010. Bremen: Institut für Freizeitwissenschaft und Kulturarbeit.

Journal Articles
Refereed Journals

Rieger, T. (2012). Differenzierung durch Qualität - Ansätze zur Entwicklung eines ganzheitlichen Qualitätskonzepts für gesundheitsorientierte Fitnessstudios.
Sciamus - Sport und Management 3 (3), 71-82.

Rieger, T. (2011). Erfolgsfaktor Mitarbeiterqualifikation - Zur Bedeutung des Internen Marketing für kommerzielle Fitnesssportanbieter.
Sciamus - Sport und Management, 2 (2), 40-50.

Rieger, T. (2010). Gezielte Mitarbeiterorientierung im Sportdienstleistungsbereich - Internes Marketing dargestellt am Beispiel von Anbietern des professionellen Zuschauersports.
Sciamus - Sport und Management, 1 (2), 32-43.

Misc. Journals

Rieger, T. (2014). Zweiter Teil des Berichts zum 4. International Standards Meeting des Standards Council der European Health & Fitness Association (EHFA). Fitness Tribune, 26 (3), 56-57.

Rieger, T. (2014). Erster Teil des Berichts zum 4. International Standards Meeting des Standards Council der European Health & Fitness Association (EHFA).
Fitness Tribune, 26 (2), 54.

Rieger, T. (2013). International Standards Meeting – das Event-Format für Standardentwicklung in der europäischen Fitnessindustrie. Fitness Tribune, 25 (6), 42.

Rieger, T. (2013). Branchenspezifische Managementherausforderungen und notwendige Ausbildungsstandards der Fitnessindustrie.
Fitness Tribune, 25 (5), 43.

Rieger, T. (2013). Zur Bedeutung von europäischen Ausbildungsstandards im Bereich Fitnessmanagement.
Fitness Tribune, 25 (4), 48.

Rieger, T. (2013). 3. International Standards Meeting des Standards Council der European Health & Fitness Association - Teil 2.
Fitness Tribune, 25 (3), 64.

Rieger, T. (2013). 3. International Standards Meeting des Standards Council der European Health & Fitness Association - Teil 1.
Fitness Tribune, 25 (2), 142.

Rieger, T. (2012). Zur Entwicklung von Ausbildungsstandards in der europäischen Fitness- und Gesundheitsindustrie.
Fitness Tribune, 25 (1), 86.

Rieger, T. (2011). Kundenindividuelle Fitnessdienstleistungen. Notwendigkeit und Möglichkeiten der Individualisierung in der Fitnesswirtschaft.
Fitness Tribune, 23 (2), 12-13.

Rieger, T. (2010). Die demografische Entwicklung - (K)ein Thema für die Fitnessbranche.
Fitness Tribune, 22 (4), 14-15.

Rieger, T. (2010). (Kommerzielle) Fitnessbranche: Quo vadis?.
Fitness Tribune, 22 (2), 20-21.

Rieger, T. (2009). Gründung eines Rats der Gesundheitsförderungsweisen.
Fitness Tribune, 21 (6), 20-21 und 146.

Rieger, T. (2009). Erfolgreiche Kunden sind treue Kunden.
Fitness Tribune, 21 (4), 18 und 149.

Rieger, T. (2008). Die Trainingsfläche und ihre Trainer - Herzstück einer Fitnessanlage.
Fitness Tribune, 20 (6), 74-75.

Rieger, T. (2008). Die Fitnessclub-Betreiber sind zu bequem sich zu bücken. Das Geld liegt doch auf der Straße!
Fitness Tribune, 20 (4), 16-17.

Rieger, T. (2003). Gesunde Ernährung. Article of the Sport Scientific Column (Part 6), Westfalen-Blatt, September 11, 2003.

Rieger, T. (2003). Fitness-Angebote genau prüfen. Article of the Sport Scientific Column (Part 5),
Westfalen-Blatt, September 9, 2003.

Rieger, T. (2003). Bewegung im Alter steigert die Lebensqualität. Article of the Sport Scientific Column (Part 4),
Westfalen-Blatt, September 4, 2003.

Rieger, T. (2003). Ein kräftiger Rücken gibt „Rückhalt“ für den Alltag. Article of the Sport Scientific Column (Part 3),
Westfalen-Blatt, September 2, 2003.

Rieger, T. (2003). Das Ausdauertraining: Regelmäßig in Maßen. Article of the Sport Scientific Column (Part 2),
Westfalen-Blatt, August 28, 2003.

Rieger, T. (2003). Sport: die Medizin ohne Risiko. Article of the Sport Scientific Column (Part 1),
Westfalen-Blatt, August 26, 2003.

Presentations (Peer Reviewed)

Rieger, T. & Scherle, N. (2014). Going Inclusive? Zum Trend der Inklusivität von Großsportevents – Sporttouristische Potentiale und Perspektiven am Beispiel der CrossFit Games [Presentation at the Conference of the German Society of Tourism Science, German Sports University, November 15, 2014].Rieger, T. (2014).
Employability of Sport Science Graduates in the European Fitness Industry [Lithuanian Sports University, October 2, 2014].

Rieger, T. (2013).
Strategy for Employability and Recognition – EHFA Standards [Presentation at the XII ENSSEE (European Sport Science Network and Education Employment) Forum in Groningen (Netherlands), October 25, 2013].

Rieger, T. (2010).
Individual Consumption of Sports – Potentials and Perspectives of the Individualization in Recreational Sports [Presentation at the Congress of Leisure Studies in Bremen, November 13, 2010].

Rieger, T. (2007).
Zur Einflussnahme der Organisationskultur auf die Implementierbarkeit von Gesundheitsförderung bei kommerziellen Fitnesssportanbietern [Presentation at the Conference of the German Society of Sport Science, September 28, 2007].

Rieger, T. & Neises, G. (2006).
Medical and economical aspects of Corporate Health Promotion [Presentation at the 9th German-Austrian-Swiss University Conference with the topic ‚Tourism and Health’, University of Applied Sciences Coburg].

Misc. Presentations

Rieger, T. (2014).
Why do we need registration for fitness professionals? The Role of Europe Active (EHFA) and EREPS [Lithuanian Sports Festival, October 4, 2014].

Rieger, T. (2014).
Development of the European Health and Fitness Sector The Role of Europe Active (EHFA) – Fitness Sector as the Key Actor in Physical Activity Promotion, Disease Prevention and Health Enhancement [Lithuanian Parliament, October 3, 2014].

Rieger, T. (2012).
Service Management in the Fitness Industry - Characteristics, Importance and Standardization [GR.A.F.T.S. Athens Fitness Convention, October 13-14, 2012].

Rieger, T. (2012).
Standardization for the European Health and Fitness Industry - Status Quo and Future Plans [GR.A.F.T.S. Athens Fitness Convention, October 13-14, 2012].

Rieger, T. (2012).
The role of the fitness coach for a sustainable corporate success - a critical and constructive analysis from an internal marketing perspective [FIBOmed Exhibition in Essen, April 20, 2012].

Rieger, T. (2011).
Internes Marketing für Fitnesssportanbieter [8th Sport Congress in Stuttgart, October 20, 2011].

Rieger, T. (2009).
Business Plan Presentation of the project Silver Sana [Business Healthcare Challenge at the Leipzig Graduate School of Management, October 30, 2009].

Rieger, T. (2008).
Sports as an urban success factor [Phoenix Hagen, Basketball, April 3, 2008].

Rieger, T. (2004).
The importance of targeted physical activity for a healthy back [Corporate Health Days at Schüco International KG, June 30, 2004].

Interviews

Rieger, T. (2008). Interrogation – Interview with Prof Rieger by Tim Schneider, BiTSLicht, No. 14, 58.
http://www.bitslicht.de/images/ausgaben/BiTSLicht_14.pdf

Rieger, T. (2008). About ‘Partiots’ and other spectators, Interview by Janine Tokarski within the framework of the Football European Championships 2008, Iserlohner Kreisanzeiger, July 8, 2008.
http://www.derwesten.de/nachrichten/staedte/iserlohn/2008/7/8/news-61092698/detail.html